🤖 Jak sprawić, by ChatGPT Cię polecał? Optymalizacja pod wyszukiwarki AI - Blog Artur Niemiec


🤖 Jak sprawić, by ChatGPT Cię polecał? Optymalizacja pod wyszukiwarki AI

Miniaturka posta

Istnieje wiele wątpliwych porad na temat „hakowania” ChatGPT, Perplexity czy Google Gemini. Prawda jest jednak taka, że narzędzia te stają się najistotniejszymi narzędziami w procesie podejmowania decyzji zakupowych w sektorze B2B, a ich zasady działania różnią się od tradycyjnych wyszukiwarek.

Sam ChatGPT ma już miliard aktywnych użytkowników, a w czerwcu 2025 roku był piątą najczęściej odwiedzaną stroną na świecie. Generuje 2,5 miliarda zapytań dziennie, doganiając powoli 14 miliardów codziennych wyszukiwań Google. Tymczasem Google sam ewoluuje w wyszukiwarkę opartą na AI, czego dowodem są „AI Overviews” pojawiające się już w 13% wszystkich zapytań (to dwukrotny wzrost od stycznia).

Coraz częściej klienci nie szukają już produktów sami. Zamiast tego pytają sztuczną inteligencję, co kupić, komu zaufać i jak podjąć decyzję. Oznacza to, że jeśli Twój produkt nie pojawi się w ich odpowiedziach, może w ogóle nie istnieć w świadomości klienta. Z drugiej strony, jeśli AI go poleci, może to stać się Twoim najszybciej rosnącym źródłem nowych klientów. Jak powiedział mi Sam Richard z ngrok: „Generuje nam to naprawdę zaskakująco dużą ilość biznesu”.

Cel nie polega już na pozyskiwaniu kliknięć na Twojej stronie, chociaż to oczywiście nadal jest cenne. Chodzi o to, aby być wspomnianym przez AI w taki sposób, który wpłynie na właściwych klientów i w końcu skieruje ich na Twoją stronę. Aby to osiągnąć, potrzebujesz strategii optymalizacji pod kątem silników odpowiedzi (AEO). (Nawiasem mówiąc, ludzie nie mogą się zdecydować na nazwę – ja używam AEO, ale można też spotkać się z AI SEO, GEO, LLMO czy AIO…).

Jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach opisał Josha Blyskal, który zajmuje się strategią i badaniami AEO w firmie Profound, jednym z wiodących graczy w tej dziedzinie. Podsumowałem naszą rozmowę w dziewięciu praktycznych wskazówkach:

1. Zdecyduj, które zapytania chcesz „posiadać”.

2. Pamiętaj, że silniki różnych AI działają inaczej.

3. Twórz wyspecjalizowane, konkretne treści.

4. Stwórz „otoczenie” wokół swojego produktu.

5. Zadbaj o wzmianki na Reddit.

6. Używaj strukturalnych porównań i list.

7. Mniej obrazów, więcej tabel.

8. Mierz swój wpływ, nie tylko kliknięcia.

9. Monitoruj zmiany zapytań.

Zdecyduj, które zapytania chcesz „posiadać”

Silniki odpowiedzi aktywnie polecają produkty. Podobnie jak w SEO, musisz zdecydować, które zapytania są kluczowe dla Twojej marki. Warto wziąć pod uwagę dwie rzeczy: liczbę zapytań i ich powiązanie z Twoim produktem oraz jego unikalnymi cechami. W tym celu pomocne mogą być narzędzia takie jak Conversational Explorer od Profound.

Obrazek w treści posta

Mogą to być zapytania typu „najlepsze newslettery dla założycieli startupów” lub „najlepsze newslettery o wycenach w startupach”. Dla marki butów mogłoby to być „najlepsze buty do biegania” lub „najwygodniejsze buty” – cokolwiek co jest dla Ciebie najważniejsze.

Josh poleca, aby lista docelowych zapytań składała się z trzech typów:

Kluczowe zapytania – te, które musisz wygrać za wszelką cenę (~33%).

Konkurencyjne zapytania – gdzie walczysz o widoczność, ale nie są one fundamentem Twojej strategii (~33%).

Zapytania eksperymentalne – obszary, na których historycznie się nie koncentrowałeś, ale gdzie możesz wyprzedzić konkurencję (~33%).

Pamiętaj, że silniki AI działają inaczej

Josh porównał 100 000 zapytań z ChatGPT i Perplexity, aby sprawdzić, na ile się pokrywają. Okazało się, że niezbyt. Tylko 11% cytowanych domen było wspólne dla obu platform.

Obrazek w treści posta

Możesz dominować w ChatGPT, a być zupełnie niewidoczny w Perplexity. Dlatego zacznij od optymalizacji pod kątem platformy, która jest najważniejsza dla Twojej grupy docelowej (prawdopodobnie ChatGPT lub Google AI Overviews) i stwórz strategię specjalnie dla niej. Z czasem możesz poszerzyć swoje działania.

Twórz wyspecjalizowane, konkretne treści

Aby być polecanym w odpowiedziach AI, musisz tworzyć nowe treści. Cel: wybierz temat, o którym wszyscy rozmawiają, a następnie napisz na jego temat najbardziej definitywny i szczegółowy artykuł.

Jeśli sprzedajesz buty, powinieneś napisać coś bardzo konkretnego, np. „dlaczego buty do biegania z amortyzacją są lepsze dla Twoich kolan”. A potem opisać 20 różnych modeli butów z amortyzacją i przygotować ich szczegółowe porównanie.

„To wyścig o detale” – powiedział Josh. „Hiper-konkretność jest kluczem. Musisz zdominować swoje nisze produktowe i wyróżniki”.

Stwórz „otoczenie” wokół swojego produktu

Podobnie jak w przypadku linków zwrotnych w SEO, chcesz, aby Twój produkt i treść były promowane przez źródła, którym ufają wyszukiwarki AI. Najlepszym punktem wyjścia jest treść generowana przez użytkowników oraz serwisy społecznościowe takie jak Reddit, LinkedIn, YouTube i Quora, które często są cytowane przez wyszukiwarki AI.

Obrazek w treści posta

Josh uważa, że to świetna okazja na znalezienie niszowych twórców lub blogów, którzy, mimo niewielkiej liczby obserwujących, mają zaskakująco dużą liczbę cytowań w silnikach odpowiedzi. Może to być świetna okazja do współpracy afiliacyjnej.

Zadbaj o wzmianki na Reddit

Najlepszym pojedynczym źródłem „otoczenia” jest Reddit. Jest to obecnie najczęściej cytowana domena przez ChatGPT i Perplexity, odpowiadająca za około 6% wszystkich cytowań.

Obrazek w treści posta

Josh radzi, aby umieszczać swoją markę w odpowiednich wątkach na Reddit, bez względu na to, czy robisz to jako oficjalny przedstawiciel, czy anonimowo. Nawet komentarz typu „Profound jest świetny” może mieć ogromne znaczenie.

Istnieją różne sposoby, by to robić, mniej lub bardziej ryzykowne. Dobrym początkiem jest stworzenie strony użytkownika na Reddit, co spowoduje umieszczeniem Twoich informacji w domenie Reddit. Bardziej ryzykownym podejściem jest komentowanie konkretnych wątków związanych z Twoimi docelowymi zapytaniami. Jeśli zdecydujesz się na to, pamiętaj, aby komentarze nie odnosiły się wyłącznie do Twojego produktu, ale zawierały też kilka zdań o konkurencji.

Używaj strukturalnych porównań i list

Silniki odpowiedzi AI w zasadzie zlecają „myślenie” innym, którzy zbierają i porządkują dla nich informacje. Te silniki lubią pobierać treści w zorganizowanych blokach, co oznacza, że preferują mocno ustrukturyzowane treści, zwięzłe akapity i wyraźne listy.

Josh twierdzi, że co trzecie cytowanie w silnikach AI pochodzi z porównawczych list. To najskuteczniejszy typ treści (na drugim miejscu są artykuły blogowe, stanowiące co dziesiąte cytowanie). Jeśli masz wątpliwości, postaw na listę porównawczą.

Obrazek w treści posta

Mniej obrazów, więcej tabel

Silniki odpowiedzi na razie nie radzą sobie dobrze z obrazami, jak podkreśla Josh. Zdecydowanie wolą ustrukturyzowane tabele wbudowane w strony.

Kiedyś wykresy czy obrazki były głównym sposobem prezentacji informacji (sam je uwielbiam, szczególnie na LinkedIn). Ale jeśli chcesz być cytowany przez ChatGPT, ogranicz liczbę obrazów w swoich postach. Jeśli już ich używasz, upewnij się, że dodajesz bardzo dokładny tekst alternatywny (alt text), który opisuje, co się na nich znajduje. A najlepiej po prostu przekształć obraz w tabelę.

Mierz swój zasięg, nie tylko kliknięcia

Wiele marek obserwuje gwałtowny wzrost ruchu z ChatGPT czy Perplexity. Jednak większość wyszukiwań AI to tzw. „zero-click search” – użytkownik dostaje odpowiedź od AI i idzie dalej. Dlatego kliknięcia i ruch na stronie nie są najlepszym wskaźnikiem Twojej skuteczności.

Obrazek w treści posta

To oznacza, że musisz wrócić do kluczowych wskaźników marki, takich jak „share-of-voice” – czyli jak często mówi się o Twoim produkcie w porównaniu do konkurencji. Warto też rozważyć ręczne metody, np. dodanie pytania „Skąd się o nas dowiedziałeś?” do formularza kontaktowego. Takie metody pomogą Ci odkryć inne formy wpływu, które nie generują kliknięć, takie jak podcasty, marketing szeptany czy działania społecznościowe.

Monitoruj zmiany cytowań

Na koniec małe ostrzeżenie: cytowania w silnikach odpowiedzi są bardzo niestabilne. Josh przeanalizował 80 000 zapytań i odkrył, że prawie połowa cytowanych domen zmieniła się w ciągu zaledwie jednego miesiąca.

Obrazek w treści posta

Można się spodziewać, że te zmiany będą się nasilać, ponieważ modele językowe (LLM) ciągle się rozwijają i uczą, co jest najbardziej odpowiednią treścią. Przypuszczam, że cytowania będą stawały się jeszcze bardziej spersonalizowane, ponieważ silniki będą uczyć się z kontekstu poprzednich zapytań.

W krótkim okresie powinieneś często odświeżać swoje analizy zapytań (co tydzień to dobry początek). Bądź gotowy na zmiany, ponieważ preferencje LLM-ów będą się ciągle zmieniać.